torsdag 30. august 2012

Top-down Cabel York Jacket til baby/barn

Slik tittelen sier er dette altså en jakke som strikkes fra topp til bunn. Denne nydelige jakken fant jeg på Ravelry. Et nettsted med flere tusen strikke og hekle oppskrifter. Det er en god blanding av gratis oppskrifter og kjøpe oppskrifter.
Det er en stund siden jeg strikket denne jakka, og jeg må si det var noe av det artigste jeg har strikket på lenge. Jeg startet med fletten, og når denne var ferdig plukket jeg opp masker til selve jakka og hetta. Jeg ser nå i ettertid at fletta ikke kommer godt nok frem slik jeg hadde håpet på. Mulig det er pga. fargen jeg valgte.

Oppskriften er på engelsk, men du verden så enkelt det er å lese engelske oppskrifter når man først har lært seg de grunnleggende ord og utrykk. Det jeg også har merket meg med engelske/amerikanske oppskrifter, er at de er bedre forklart enn norske. I allefall synes jeg det. Denne oppskriften hadde til og med bilder trinn for trinn hvordan du skulle gjøre det. Et stort pluss spør du meg!

Jeg kommer til å strikke flere slike jakker, for det var sikkelig morro. Men om jeg skulle pirke på noe, så synes jeg armene var veldig lange, og knappene ble plassert litt for langt opp. Kommer nok til å velge et annet garn også.
Denne jakka ble gitt i barselgave til ei venninne av meg.

Garn: dobbel tråd Drops Alpaca farge nr 9020
Pinne nr: 4,5 og 5
Størrelse: 6mnd

9 kommentarer:

  1. Denne jakken syns jeg er så vakker! Jeg syns den så så avansert ut, men når du beskriver den slik så er det kanskje overkommelig likevel... Jeg får se om jeg ikke prøver meg en dag, er veldig fersk når det gjelder engelske mønster. Din ble i allefall nydelig. Tenker den blir godt mottatt av venninna di!

    SvarSlett
  2. Så fin den var!! Har sett på denne jakken, men tørr ikke prøve meg på engelsk.

    SvarSlett
  3. Kjæmpefin vart dein Hanne! Klæm Marita:)

    SvarSlett
  4. Hei hei, har sett litt på bloggen din, jeg. Så mye fint du lager! Likte denne jakka veldig godt. Veldig fin farge også. Du må gjerne titte på bloggen min. Har begynt nettopp, så jeg har ikke så mye å se på som deg da!

    Hilsen Tina Noor

    SvarSlett
  5. Å så mye fint du har på bloggen din :) Jeg har lagt deg til på min og ønsker deg velkommen innom min også :)
    Hilsen Beth

    SvarSlett
  6. Tusen takk for fine kommentarer. Er så gøy å strikke :)
    Ps. engelske oppskrifter er ikke så vanskelig når man først har forstått de engelske strikkeordene ;)

    SvarSlett
  7. Hei. Jakka var utrolig fin og jeg har så lyst å strikke den. Har lett og lett etter oppskriften men finner den ikke. Hadde satt stor pris på om du hadde mailet meg den eller lagt ut en link. (Hege_seland@hotmail.com) Mvh Hege

    SvarSlett
  8. Gå inn på Ravelry.com og søk etter dette: Top-down Baby and Children Cable Yoke Jacket :)