tirsdag 5. februar 2013

Min tredje top-down cabel york jacket

Det har gått en stund siden jeg har blogget nå, dette skyldes ikke at jeg har lagt strikkingen på hylla, tvert i mot. Jeg ble mamma for første gang i september til ei skjønn lita jente. Og hun har selvfølgelig tatt all min tid =) Hun er så heldig som har fått masse fine strikkeklær fra familie, så derfor har jeg ikke strikket så mye til henne. Tenkte jeg skulle vise dere den siste Cabel york jakken jeg strikket til henne.

 Jeg bare elsker denne jakken. Den er lett og kjapp å strikke. Fletten gjør hele jakken synes jeg. Jeg har skrevet litt om jakken i et tidligere innlegg.
Garn: Nepal fra Drops design. 
Farge: Grågrønn nr 7139
Antall nøster: 5
Pinne nr: 4.5 og 5
 Knapper fra Du store Alpakka
Jeg har gjort noen endringer på jakka. Jeg har laget en spiss hette, jeg tok opp masker slik det stod i oppskrifta, og strikket frem og tilbake til ønsket lengde før jeg felte rett av og sydde sammen. Jeg synes også armene var litt vide, så jeg felte av en del masker før jeg avsluttet med en ribbekant.
Her ser dere den nydelige fletta. Man strikker fletten først, før man tar opp masker til selve jakken og hetta. 

Disse nydelige knappene kjøpt jeg på Husfliden, og de er fra Du store Alpakka.
Fikk litt garn til overs og laget noen sokker som passet til jakken. Oppskriften har jeg laget selv, men glemte jo helt å skrive ned hvordan jeg gjorde det. De er veldig praktiske fordi det er så enkelt å ta de på og så sitter de godt på foten. Skal prøve å få laget en oppskrift på disse. 

Et siste bilde av den flotte jakken, og en enda flottere modell ;)

7 kommentarer:

  1. En nydelig jakke og utrolig skjønn jente!:)

    SvarSlett
  2. Nydelig jakke! Kanskje dette blir mitt neste prosjekt?

    SvarSlett
  3. Helledussen for en søt jakke og søt modell! Denne jakken har jeg også tenkt å strikke en gang i fremtiden :)

    SvarSlett
  4. Virkelig lekker og en søt baby, gratulerer :)
    hilsen beth

    SvarSlett
  5. Åå, så fin jakke! Og nyydelig baby :)

    SvarSlett
  6. Vet du,jeg strikker denne nå og jeg fikk lyst å gi deg et tips :) Jeg tok opp de maskene jeg skulle på bærestykket pluss de maskene jeg skulle øke ut første gang samtidig,altså 85 pluss 20 = 105m på str 12 mnd SÅ tok jeg og fordelte de siste 20 m som skal økes ut over de 105 m. Dermed får du bare 1 økeomgang :) Dessuten lagde jeg ikke kast men tok opp tråden mellom 2 m og strikket den vridd rett. Dette blir mye penere på min jakke :))) Jeg ble inspirert av din nydelige blå ;))

    SvarSlett
  7. Hei,
    Nydelig jakke. strikker du på bestilling?

    Mvh Nina (nina.helleland83@gmail.com)

    SvarSlett